تبلیغات
مطالب اینترنتی - نکات تغذیه ای برای دیابتی ها
 
مطالب اینترنتی



برترین مجله اینترنتی ایران

مجله سیب سبز – نیلوفر جامه‌بزرگی: رسم ‌مهمان‌نوازی از عادات دیرینه ما ایرانی‌هاست. همیشه تمام سعی‌مان را می‌كنیم تا بهترین‌ها را برای ‌مهمان‌های‌مان مهیا كنیم، اما گاهی تیرمان به خطا می‌رود و بلای جان آنها می‌شویم.

میزبانی از ‌مهمان‌های دیابتی شاید سخت به نظر برسد، اما اگر اصول كلی را كه آنها باید در رژیم‌شان رعایت كنند بدانید، این كار برای‌تان سخت نخواهد بود. كافی است بدانید چه زمانی بهترین ساعت غذا خوردن برای دیابتی‌هاست و كدام خوراكی‌ها با وجود هوس‌برانگیز بودن‌شان می‌توانند جان آنها را تهدید كنند تا بهترین میزبان برای ‌مهمان بیمارتان باشید.

خاله خرسه نباشید

مواد قندی كه به سلامت دیابتی‌ها آسیب می‌زنند تنها شامل شیرینی، قند و شكر نیستند بلكه میوه‌ها و مواد غذایی مثل خرما كه ما تصور می‌كنیم كاملا بی‌ضرر هستند هم در این گروه جا می‌گیرند. پس این قانون ساده را هنگام خرید مواد غذایی و آماده‌سازی آنها برای ‌مهمان دیابتی‌تان در نظر داشته باشید؛ هرماده غذایی كه در ابتدا شیرینی طعمش در دهان حس می‌شود برای دیابتی‌ها چندان مناسب نیست و بهتر است در این ‌مهمانی بی‌خیال سرو این‌ خوراكی‌ها شوید.

ضیافت كم‌شیرین

گاهی برای دیابتی‌ها هم سخت است تا خودشان را در مقابل خوراكی و شیرینی‌های خوشمزه كنترل کنند. مراقب باشید شما مشوق و مبلغ آنان در امتحان کردن شیرینی جدید نباشید. شیرینی‌های رژیمی شكر كمتری دارند اما چربی آنان همچنان زیاد است و مبتلایان به دیابت باید مراقب باشند مقدار زیادی از آنها را مصرف نكنند.

كدام نوشیدنی بهتر است؟

مصرف مایعات برای دیابتی‌ها بسیار مفید است. اگر دیابتی‌ها از آب كافی استفاده نكنند، تا 30 درصد احتمال بالا رفتن قند خون‌شان افزایش می‌یابد. مصرف روزانه هشت لیوان آب برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود. اگر ‌مهمان دیابتی دارید، نباید از شربت و نوشابه یا آبمیوه‌های صنعتی استفاده كنید، از آب خنك استفاده كنید. شیر هم به علت وجود كلسیم، منیزیم، ویتامین D و پتاسیم برای دیابتی‌ها مفید است. می‌توانید شیركاكائو با شكر كم برای ‌مهمان‌تان سرو كنید. اگر هم اهل چای هستید، با خیال راحت برای ‌مهمان‌تان دم كنید. چای سیاه حاوی پلی‌ساكارید است و جذب شكر را كاهش می‌دهد.

سالاد درست كنید

لازم نیست برای ‌مهمان دیابتی‌تان انواع دسرها را آماده كنید؛ خرید‌های سوپرماركتی را فراموش كنید و به میوه‌فروشی بروید تا میزی پر از سبزیحات متنوع آماده كنید. در سالادتان از برگ‌های سبز مثل بروكلی و سبزیجات نارنجی مثل هویج استفاده كنید. كمی خلاقیت و اضافه كردن حبوبات یا نخود فرنگی می‌تواند سفره شما را رنگین‌تر كند.

برای دسر هم می‌توانید از كدو تنبل استفاده كنید. سس مایونز هم سر سفره نیاورید؛ سس رژیمی، با كمی ادویه و سبزی‌های خشك چاشنی خوبی برای سالاد خواهد بود. از شنبلیله در سالادتان استفاده كنید. ‌شنبلیله حاوی پسیلیوم است و به كنترل قند خون كمك می‌كند. سركه سیب هم می‌تواند چاشنی خوبی برای سالاد دیابتی‌ها باشد.

ساعت را كوك كنید

برای دیابتی‌ها بهتر است در زمان معینی غذای‌شان را میل كنند. اگر قصد دارید ‌مهمان‌های دیگری را هم دعوت كنید، حتما قبل از ‌مهمانی به آنها یادآوری كنید دیر نكنند. حتی اگر بخواهید غذای این ‌مهمان ویژه را زودتر سرو كنید، ممكن است او حس خوبی نداشته باشد. فراموش نكنید، او هم دوست دارد سر میز همراه شما غذایش را میل كند.

غیر از غذای اصلی، خوردن میان‌وعده مناسب هم برای دیابتی‌ها اهمیت دارد. اگر فرد دیابتی قرار است مدت نسبتا طولانی ‌مهمان شما باشد، علاوه بر غذای اصلی باید میان‌وعده نیز برایش تدارك ببینید. اگر شب هم قرار است ‌مهمان شما باشد، بهتر است آخرین میان‌وعده نزدیك ساعت خواب او باشد تا از افت قندش در شب جلوگیری شود.

ضیافت كم‌شیرین

با روی باز استقبال كنیدگاهی رفتار و گفتار نامناسب شما ممكن است سبب رنجش ‌مهمان‌تان شود و تمام زحمات به باد برود. از طرفی تنش روانی و ناراحتی هم نقش مهمی در كنترل قند خون دارد. اگر ‌مهمان‌تان به تازگی دچار این بیماری شده است، احتمالا چهار مرحله تا پذیرش بیماری را طی خواهد كرد؛ در مرحله اول، او دچار شك و ناباوری می‌شود. مرحله دوم، انكار و نپذیرفتن بیماری است؛ شخص ممكن است با نوعی لجبازی این پیغام را برساند كه دیابتی نیست و پزشكان اشتباه تشخیص داده‌اند. در این مرحله نیازی به بحث و به رخ كشیدن اطلاعات علمی‌تان نیست. اگر قصد دارد با تغذیه نامناسب به شما ثابت كند كه بیمار نیست، لحظات ‌مهمانی را برایش تلخ نكنید و تنها سعی كنید خوراكی‌های نامناسب را از دم دستش جمع كنید.

مرحله سوم چانه‌زنی است؛ این مرحله برای خیلی از افراد با دعا و راز و نیاز است. مرحله چهارم نیز، پذیرش است كه در این مرحله فرد بیماری خودش را می‌پذیرد و قبول می‌كند با دیابت هم می‌تواند زندگی باكیفیتی داشته باشد. دانستن این مراحل به شما كمك خواهد كرد تا ‌مهمان دیابتی‌تان را بهتر درك كنید تا به مرحله پذیرش برسد، سر به سرش نگذارید، اگر با شما بحث می‌كند یا نمی‌تواند واقعیت را مانند شما ببیند، گناهكار نیست و قصد آزار شما را ندارد.

فقط روی مبل ننشینید

اگر قرار است ‌مهمان دیابتی‌تان یك یا چند روز ‌مهمان خانه‌تان باشد، پیاده‌روی یا قدم زدن را در برنامه‌تان قرار دهید. اگر ‌مهمان دیابتی‌تان كودك است با فراهم کردن اسباب‌بازی‌های مناسب او را سرگرم كنید تا برای مدت طولانی پای تلویزیون ننشیند. انجام حركات ورزشی برای دیابتی‌ها بسیار مهم و ضروری است. پس اگر با ‌مهمان‌تان رودربایستی ندارید اجازه دهید در چیدن میز غذا و كارها به شما كمك كند.

غذای اصلی را سالم بپزید

بهتر است برای طبخ غذا از روغن كمتری استفاده كنید و در صورت طبخ برنج، آن را با مواد یا حبوبات دیگر مثل عدس مخلوط كنید. اگر هم ماكارونی درست می‌كنید، آن را دم نكنید؛ حرارت زیاد حین دم كردن ماكارونی، پیوند‌های بین نشاسته موجود در ماكارونی را از بین برده و قند خون را سریع‌تر بالا می‌برد. طبخ ماهی هم پیشنهاد خوبی برای ‌مهمان دیابتی است؛ زیرا ماهی پر است از اسید‌های چرب ضروری که به دیابتی‌ها برای تنظیم انسولین خون كمك می‌كند. بهتر است نان‌های سبوس‌دار را هم در سبد نان‌تان قرار دهید.

ضیافت كم‌شیرین

خلاق شویدمی‌توانید شیرینی‌هایی كه شكر ندارند را در خانه درست كنید. بهتر است آبمیوه درست نكنید، زیرا آبمیوه‌ها به علت جداشدن فیبرشان قند بالاتری نسبت به خود میوه‌های طبیعی دارند. می‌توانید تكه‌هایی از میوه‌ها مثل توت فرنگی، لیمو، طالبی و انواع دیگری از آنها را در پارچ بیندازید و در یخچال بگذارید تا طعم‌دار شوند و با سرو كردن آن در لیوانی زیبا از طعم و خواص آن لذت ببرید. در فصل گرم تابستان می‌توانید چای سبز را با لیمو، نعنا و یخ در یخچال قرار دهید و نوش‌جان كنید. ‌

‌مهمان را معذب نكنید

لازم نیست برای اینكه به او نشان دهید رسم ‌مهمان‌نوازی را خوب بلدید به او گوشزد كنید چقدر تغییر در دستور غذایی‌تان ایجاد کرده‌اید، چون ممكن است احساس كند باعث زحمت‌تان شده است. بعضی بیماران دیابتی در مقابل بیماری‌شان احساس ضعف کرده و تصور می‌كنند توان مراقبت از خودشان را در مقابل این بیماری ندارند. مراقب باشید باتوجه زیاد این حس را به او منتقل نكنید. اگر احتیاج به همدردی شما داشته باشد، خودش حرف را به میان می‌آورد و اگر مایل نیست راجع به بیماری‌اش صحبت كند، مدام سر صحبت را باز نكنید؛ او نیاز به همدلی شما دارد، نه همدردی. سعی كنید با صحبت‌های‌تان انرژی مثبت به او بدهید تا بداند فردی قوی است، دیابت بیماری خطرناكی نیست و تنها با توجه و مراقبت می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد.



لینک منبع

مطلب نکات تغذیه ای برای دیابتی ها در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه